Inca din viata intrauterina, copiii aud si reactioneaza la vocile celor din jur. De obicei reactioneaza cel mai mult la vocea mamei, cu care se familiarizeaza si care ii face sa se simta in siguranta. Prin urmare, nu este niciodata prea devreme sa incepem sa vorbim copilului nostru.

Intre 1 an si 2 ani, copilul intelege de regula mai multe decat poate sa exprime, iar in intervalul 2-5 ani, copilul invata cel mai mult, este deci un moment propice pentru a interveni in imbogatirea limbajului.

De la varsta de 5 ani in sus, deprinderile lingvistice evolueaza in stransa legatura cu mediul social al copilului. Socializarea este un factor foarte important in dezvoltarea copilului, din toate punctele de vedere, inclusiv a limbajului. Cu cat copilul are contact cu  mai multe arii de socializare (gradinita, scoala, grup de prieteni, familie largita), cu atat ocaziile de asimilare sunt mai numeroase.

Ca parinti, participam in mod activ la imbogatirea si dezvoltarea limbajului copilului nostru, direct sau indirect. O conversatie avuta la telefon in prezenta lui, o discutie cu un alt membru al familiei sau cu un prieten, un comentariu la adresa unei carti sau a unei emisiuni sunt tot atatea ocazii pentru ca el sa invete. De aceea, indiferent de varsta copilului, este bine sa fim prudenti in legatura cu ce spunem in prezenta sa.

Reguli si idei de activitati

Iata cateva reguli si idei de activitati si jocuri pe care le putem desfasura impreuna cu copilul nostru, pentru a-l ajuta sa isi dezvolte limbajul:

  • Intotdeauna vorbim corect cu copilul, nu stalcim cuvintele si nu le deformam pentru a fi mai amuzanti sau pentru ca este foarte mic si oricum nu intelege. Va invata sa vorbeasca asa si apoi va fi mai greu sa il corectam;
  • Este bines a ii cantam si sa ii citim copilului cat mai des, acest lucru ii va facilita deprinderea limbajului;
  • Cand este curios ce inseamna un cuvant, ii explicam cat mai pe intelesul sau si ii oferim exemple cat mai variate, incurajandu-l sa foloseasca acel cuvant in limbajul curent;
  • Ne putem folosi de orice ilustratii, carti cu povesti, atlase cu imagini , cartonase ilustrate, vederi, pentru a creea impreuna cu copilul povesti despre imaginile vizualizate, pentru a-l invata cuvinte noi, cu ajutorul imaginilor, in felul acesta cuvintele au mai multe sanse de a se fixa, prin asociere cu imaginea. Acelasi lucru il putem face si atunci cand mergem impreuna la cumparaturi, in parc, etc, vorbindu-i copilului despre obiectele si situatiile intalnite in drumul nostrum;
  • Este intotdeauna bine sa incurajam socializarea cu alti copii, in cadrul jocului. Copiii au capacitatea de a invata unii de la altii, in colectivitate.

Exemple de jocuri pe care le putem desfasura cu copilul:

  • Jocul cuvintelor. Copilul este incurajat sa gaseasca cat mai multe cuvinte care sa inceapa cu aceeasi litera. O alta varinta este sa gaseasca cuvinte care incep cu aceeasi silaba, si , desigur, putem sa ne folosim imaginatia pentru a inventa alte criterii , ne putem folosi de premii simbolice pe care le acordam copilului cand identifica un anumit numar de cuvinte, etc.
  • Clase de obiecte. Se desemneaza o categorie de obiecte: fructe, legume, orase, animale, flori, etc, iar copilul trebuie sa gaseasca cat mai multe obiecte apartinand clasei respective.
  • Rima . Se gaseste un cuvant , iar copilul trebuie sa gaseasca cat mai multe cuvinte care sa rimeze cu acel cuvant.
  • Cuvinte opuse. Rostim un cuvant, iar copilul trebuie sa gaseasca un alt cuvant care sa insemne opusul celui spus de noi(frumos-urat, bogat-sarac, etc). La fel putem proceda si pentru cuvintele sinonime.
  • Pamant, apa, cer. De fiecare data cand copilul aude unul dintre cuvintele “pamant”, apa” sau “cer”, el trebuie sa gaseasca  numele unui animal care traieste in mediul respectiv.
  • Litera interzisa. Se alege o litera care se denumeste “litera interzisa. Copilul trebuie sa gaseasca cat mai multe cuvinte care sa nu contina litera care este interzisa. Jocul se poate juca cu punctaj, iar atunci cand greseste, copilul pierde puncte.
  • Alcatuirea unor propozitii cu sens. Copilul primeste unul sau mai multe (maxim 3) cuvinte, cu ajutorul carora alcatuieste propozitii cu sens. In acelasi fel, poate primi sarcina de a alcatui o povestire.

In alegerea jocurilor, vom tine cont de varsta copilului, deoarece daca alegem un joc prea complicat pentru el, riscam sa il descurajam.

Intotdeauna se vor cauta modalitati de a recompensa reusitele copilului, fie printr-un sistem de premii (ii oferim ceea ce stim ca-i place), fie printr-un punctaj pe care il stabilim si i-l comunicam la inceputul jocului, fie prin laude si incurajari.

Ne putem folosi resursele creative si imaginatia noastra pentru a inventa jocuri noi, tinand cont de cateva criterii:

  • sa fie amuzante, caci astfel interesul copilului va fi mai mare;
  • sa fie adaptate varstei;
  • sa aibe drept efect invatarea unor cuvinte noi sau consolidarea celor stiute deja;
  • sa ii stimuleze interesul pentru limbaj si cunoastere in general.

Este important , de asemenea, sa acordam o atentie deosebita comunicarii cu copilul in general, sa il ascultam de fiecare data cand doreste sa comunice cu noi si sa ii oferim explicatii de cate ori le cere.