Particularitati de comportament:

a) Modalitati de debut si specificul relatiilor sociale:

  • in jurul varstei de 3 ani parintii incep sa se alarmeze ca fiul sau fiica lor pare „a fi surda”, ca nu raspunde cand i se vorbeste, ca nu intoarce capul, ca nu pare interesata de ce se intampla in jur;
  • copilul se poarta de parca n-ar vedea intrarea sau iesirea mamei din camera;
  • au o atitudine indiferenta, detasata;
  • nu sunt interesati de discutia cu ceilalti, nu arata preocupare pentru a-si exprima sentimentele sau emotiile
  • nu simt nevoia sa fie mangaiati, laudati
  • nu privesc interlocutorul in ochi dand impresia ca se uita in gol
  • nu plang daca se lovesc, par neatenti
  • nu li se poate capta atentia sau interesul
  • nu se joaca cu alti copii
  • au o incapacitate profunda de a relationa empatic cu ceilalti

b) Tulburarile particulare de limbaj:

  • se manifesta printr-o afectare calitativa a comunicarii verbale si nonverbale cat si a jocului;
  • cand limbajul a fost achizitionat: copilul parca vorbeste „cu el si despre el”;
  • are dificultati de a intelege unele cuvinte, iar eventuala utilizare a cuvantului nou invatat nu se poate face decat in contextul si cu asocierea in care el a fost invatat
  • intelege greu verbele „a da” si „a lua” cat si utilizarea pronumelui personal la persoana I;
  • prezinta ecolalie (repetare a cuvintelor) imediata sau intarzierea fara intentia de a comunica

c) Comportamentul motor marcat de stereotipii si manierisme:

  • prezinta frecvent miscari stereotipice precum „falfaitul mainilor”, „topait”, „mers pe varfuri”, „leganat”;
  • poate avea gesturi, atitudini, miscari faciale sau posturi stereotipice pe care le poate mentine un timp indelungat;
  • examineaza obiectele straine mirosindu-le sau atingandu-le cu limba, ascultand zgomotul pe care il au;
  • poate repeta in mod stereotip diferite sunete fara valoare de comunicare

d) Rezistenta la schimbari si repertoriu restrans de interes:

  • orice modificare in mediul lor si in stereotipul lor de viata poate declansa o stare emotionala accentuata cu tipete si agitatie bizara
  • insista sa manance din aceeasi farfurie sau sa fie imbracat cu aceleasi hainute
  • uneori mancarea trebuie preparata in acelasi mod
  • insisa sa fie respectat acelasi drum spre magazin

e) Atasamentul particular pentru obiecte:

  • prefera sa se joace cu obiectele, nu cu jucarii
  • dezvolta uneori un atasament bizar fata de un ciob, o cheie, o sfoara, o cutiuta, o bucata de material
  • alteori prezinta aceeasi bizara atitudine, stereotipia fata de „sunetul apei care curge”, fata de”fosnetul hartiei”

f) Reactiile acute emotionale:

  • orice modificare in stereotip si ritual duce la anxietate si agitatie extrema
  • se pot trage usor de par, se pot lovi in piept, isi pot musca degetul, se pot lovi peste fata pana se invinetesc;
  • parca nu simt durerea nici a lor nici a altora

g) particularitatile jocului la copilul autist:

  • jocul este sarac, stereotip si repetitiv;
  • nu este elaborat
  • nu este creativ;
  • ei nu se joaca ca ceilalti copii cu jucarii, ci cu obiecte (chei, sfoara, hartie, bucati de panza)

Dezvoltarea intelectuala

a) dezvoltarea intelectuala generala:

  • 75-80% au deficit cognitiv
  • 70% au IQ non verbal sub 70
  • 50% au IQ sub 50;

b) deficite specifice de intelegere a limbajului:

  • gandirea simbolica nu este dezvoltata de aceea nu pot intelege ce simt si cum gandesc ceilalti;
  • o particularitate existenta la unii dintre ei este aceea a unei memorii de fixare excelente (ex. pot memora date, cifre, pot reproduce melodii auzite candva, isi pot aminti fapte si gesturi, amanunte pe care ceilalti le-au uitat deja)
  • au fost denumiti „idioti savanti”

Dezvoltarea somatica

  • majoritatea sunt armoniosi, eutrofici (cu dezvoltare si greutate normala), fara anomalii fizice
  • pot prezenta inversarea ritmului de somn/veghe
  • pot prezenta aversiune fata de unele alimente
  • hipersensibilitate la sunete, lumina
  • sensibili la atingere.