In desfasurarea unei activitati de invatare intervin absolut toate dimensiunile psihice, ceea ce inseamna ca intreg sistemul psihic uman este implicat in invatare. Se poate afirma ca, din punct de vedere psihologic, inregistram o organizare sistemica a dimensiunilor psihice si a implicarii lor in invatare.

Prima componeneta a oricarui proces de invatare este componenta senzoriala. Perceptia este necesara dar nu suficienta. Orice invatare debuteaza printr-o perceptie dar perceptia nu este suficienta in procesul de invatare.

Perceptia se caracterizeaza prin:

  1. spirit de observare
  2. curiozitate
  3. dimensiunea psihica
    • memoria (invatarea mecanica)
    • gandirea (invatarea logica)

Imaginatia este opusa invatarii si nu are rol conducator ci doar rol de componenta. In sistemul invatarii umane, unii psihologi au spus ca nu mai este necesar sa luam in calcul si imaginatia. Procesele invatarii se desfasoara preluand imaginatia.

Reprezentarile le folosim pentru a judeca procesele anterioare. Sustinerea energetica a acestui sistem se realizeaza in principal in baza dispozitiei de invatare (factori motivationali, afectivi si volitivi). Omul spre deosebire de animale are vointa.

Limbajul nu este o componenta a invatarii ci axul, vehicolul invatarii scolare. In calitate de comunicare, invatarea scolara presupune inregistrarea tuturor componentelor din schema clasica a comunicarii:

  • emitatorul – cine coumunica (rol pe care si-l schimba alternativ profesorii si elevii dar si parintii
  • receptorul – cu-i comunica (elev, parinte sau profesor)
  • limbajul – cum comunica (nici o comunicare nu poate avea loc daca nu se asigura comunicarea informatiei.
  • continut – ce se comunica
  • cu ce efect – comunicarea

Limbajul oral – beneficind de prezenta emitatorului si a receptorului isi poate permite sa fie mai putin riguros pentru ca se completeaza de intonatie, mimica si pantonimica.

Limbajul extern este reprezentat de limbajul scris care este mai riguros, el este o demonstratie de logica, celui care il realizeaza. Are avantajul ca poate fi utilizat in absenta utilizatorului si este mai putin expresiv.

Limbajul intern reprezinta prelucrarea limbajului la nivelul psihicului uman, la nivelul psihicului intern. Cu cat este mai bogat, cu atat exista mai usor sanse de performanta in realizarea limbajului extern.

Copilul dumneavoastra are nevoie de toata atentia, atat din partea educatorilor, a rudelor dar si din partea dumneavoastra. Pentru a i se dezvolta cat mai repede limbajul el are nevoie de comunicare si afectivitate, creierul copilului este ca un burete in primii ani de viata, el inregistreaza tot ce aude si prelucreaza informatiile in felul lui. Asa ca, sa nu va mirati de ce uneori copilul nu intelege anumite lucruri, el are nevoie ca aceste informatii sa-i fie explicate pe intelesul lui. De cele mai multe ori intervine plictiseala sau lipsa de timp in ceea ce priveste explicarea anumitor informatii copilului nostru, insa trebuie sa realizam cat de important este ca acesta sa-si insuseasca un anumit limbaj si sa aiba un anumit nivel de cunostinte indiferent la ce varsta se afla.Capacitatea de concentrare a copilului si cea de a fi atent, este la inceput foarte mica, ea ajungand ca la 7 ani sa fie de 30 minute. Daca observam ca avem un copil care invata mai greu anumite lucruri atunci trebuie sa ne implicam mai mult in educatia lui, sa fim foarte atenti la comunicarea informatiilor, ca acestea sa nu fie dificile si in cazul in care au un grad ridicat de dificultate sa ne obisnuim sa-i explicam cuvintele sau lucrurile pe care nu le intelege. Numai asa, copilul nostru va asimila, bagajul necesar intr-un timp util.

Trebuie sa mentionez ca exista unele cazuri in care copilul sufera de dislexie (copilul are o capacitate de a citi redusa fata de asteptarile specifice varstei si gradului sau de inteligenta) si disgrafie (copilul are o capacitate redusa de a scrie, relativ la varsta sa si la gradul sau de inteligenta). Legat de disgrafie trebuie sa mentionez ca sunt prezente si alte tulburari grafice care pot fi evidentiate la teste specifice. Tin sa repet ca acesti copii au o inteligenta absolut normala dar problemele legate de citire si scriere ii pot impiedica sa-si insuseasca alte deprinderi scolare care necesita cititul si scrisul corect. In cazul in care observati a aveti un copil care se confrunta cu astfel de probleme este foarte important sa consultati un specialist in psihiatrie pediatrica.

Este necesar sa stimulam copilul sa invete si sa-i spunem merem sa ne adreseze intrebari acolo unde nu stie ceva si noi ii vom raspunde. In felul acesta va elimina lacunele si micile nelamuriri.

Se stie in mod clar, ca, educatia nu se face la scoala foarte mult ci acasa. Educatorii si invatatorii nu vor reusi sa acopere intregul nivel de cunostinte necesare copilului nostru. La gradinita se primesc doar informatiile pentru un prim nivel (am putea sa-l numim nivel initial). Ca aceste informatii sa fie cat mai bine intelese si imbogatite, copilul are nevoie de ajutor. Parintii sunt cei care trebuie sa-i ofere acest ajutor printr-o „munca” suplimentara. Daca la gradinita se coloreaza doar 2 pagini dintr-o carte, acasa parintii isi pot pune copilul sa mai deseneze inca doua pagini. Daca in in ciclul primar doamna educatoare le-a prezentat copiilor doar cateva carti pentru inceput, acasa parintii isi pot ajuta copilul cu enciclopedii colorate cu diverse tari. Important este ca munca educatorului si a invatatorului sa fie continuata de parinti si de copil. Dar asta nu inseamna ca parintii trebui sa se transforme in invatatori si educatori. Ei trebuie de cele mai multe ori sa le arate copiilor ce trebuie sa faca si sa-i lase sa lucreze singuri, apoi sa-i verifice. Daca i se vor rezolva temele se stie foarte bine ca micutul nu va sti nicodata matematica si in plus se transforma intr-un mic las si puturos care asteapta sa-i rezolve parintii temele, sa-i faca mama compunerea si fratele desenul. Intr-o invatare continua, eficienta si care sa dea rezultate este nevoie de perseverenta si mai mult decat orice altceva rabdare. Pentru cei care sunt parinti sau se pregatesc sa devina parinti, trebuie sa se inarmeze cu foarte multa rabdare, incredere in sine si in propriul copil, multa iubire dar si severitate.

Daca vrem sa avem un copil cu un limbaj dezvoltat trebuie inainte de toate sa avem grija cum ne comportam noi, cei mari, mama si tata, modele prime pentru el, deoarece se stie ca tot ce vede ca facem noi, se va transforma la un moment dat intr-o imitare continua. Inainte de a-ti educa propriul copil, intreaba-te daca tu esti un om educat!

Pentru a-si insusi un nivel de cunostinte, de cele mai multe ori, copilul trebuie sa fie pus sa citeasca cat mai mult dar inainte de a reusi asta trebuie sa i se insufle placerea de a citi si nu trebuie ca acesta sa fie inlocuita de vizionarea filmelor la televizor sau jocuri in exces pe calculator. Nivelul psihic si invatarea la copil ii vor defini personalitatea, felul de a fi si nu in cele din urma il vor forma ca om in viata.