Cauta:
Pove演i terapeutice pentru copii

Pove演i terapeutice pentru copii

  Autor Psiholog 泱efania Gubavu Data: 17.03.2009

Pove演i terapeutice pentru copii

Fiecare dintre noi ne amintim cel puin un basm, o poveste care ne-a fascinat 槐 ne-a 螽soit de-a lungul copil綖iei. Psihoterapeui ca Marie von Franz, C. G. Jung, sau Bruno Bettelheim au explorat valenele psihologice ale pove演ilor.
Asftel, se pot desprinde anumite tr綼綟uri comune tuturor pove演ilor, care le fac nemuritoare:
Pove演ile se desf蒪oar 螽tr-un spaiu/timp imaginar, al incon演ientului (a fost odat ca niciodat), un t綖滵 al posibilului (peste 7 m綖i 槐 7 綖i), 螽 care tot ceea ce ne dorim se poate 螸plini – spre diferen de realitatea cotidian, 螽 care nu mereu reu槐m s ne atingem scopurile;
Pove演ile au ca tem central viaa unui erou, de la na演ere p滱 la intrarea 螽 viaa adult, culmin螽d cu atingerea scopului personal;
Pove演ile descriu un personaj care iniial nu este con演ient de calit裻ile sale, puterile deosebite pe care le posed, dar pe m綼ur ce 螽frunt obstacole 槐 tr緅e演e noi experiene, devine erou, eroul propriei viei;
Pove演ile trateaz teme din realitate,
conflictul p綖ini-copii (ex. F綟 Frumos, copilul care se simte ne螽eles de c綟re p綖ini),
dificultatea alegerii unui scop 螽 via (ex. Harap Alb),
confruntarea cu obstacole care stau 螽 calea atingerii scopului (ex. probele la care sunt supu槐 eroii)
dep蒪irea obstacolelor 槐 螸plinirea destinului (ex. c綼綟oria lui F綟 frumos cu fiica 螸p綖atului ro滾) etc.
Se poate observa c pove演ile prezint o mare asem緋are cu realitatea. Prin caracterul fantastic, sunt un spaiu 螽 care, prin identificarea cu un anumit personaj, fiecare poate reu槐 s dep蒪easc anumite obstacole sau poate g綼i soluii creative la probleme care p綖eau cople槐toare. Astfel, putem spune c pove演ile reprezint o form de comunicare simbolic a incon演ientului colectiv, 螽 care ne putem reg綼i fiecare.
Oare toate pove演ile sunt terapeutice?
Tr綼綟ura definitorie care face ca o poveste s fie terapeutic
(t緆緂uitoare) const 螽 faptul c aceasta reprezint un model al 螸plinirii de sine, al atingerii scopului (chiar al fericirii). Scopul pove演ii terapeutice este s-i evidenieze clientului anumite aspecte ale situaiei problematice 螽 care se afl 槐 pe care 蟊 este greu s le perceap, 槐 s ofere posibilit裻i de rezolvare, creative. Un exemplu de poveste terapeutic este 槐 cea de mai jos:
"Sold裻elul z綷ea aruncat la gunoi, trist 槐 speriat. Simea c ceva 螽 interiorul lui fusese montat gre槐t, dar nu 演ia ce putea s fac, pentru c nu era foarte sigur ce anume era gre槐t. 螽 noaptea aceea, cum st綟ea a榮 bietul sold裻el 螽 螽tuneric, i s-a ar綟at deodat ceva luminos. Pe m綼ur ce ar綟area se apropia, se dovedea a fi o z螽 minunat 槐 plin de str緄ucire. C螽d s-a apropiat destul de mult, z螽a s-a prezentat zic螽d: "Eu sunt zina visurilor distruse".
"Visuri distruse? Ce 螽seamn asta?" a 螽trebat 螽ceti榣r sold裻elul de juc綖ie. "Nimeni nu m poate repara pentru c nici chiar eu nu 演iu ce mi s-a stricat.".
"P緅 nici nu este nevoie s 演ii tu asta" i-a r綼puns cu dr緁緄蒪enie zina cea str緄ucitoare. Apoi 1-a ridicat u滾rel pe sold裻el 槐 a zburat cu el la me演erul de juc綖i. Z螽a 1-a rugat pe me演er s repare p綖ile stricate ale sold裻elului 槐 s-1 fac s se mi演e a榮 cum era de a演eptat de la oricare alt juc綖ie.
Me演erul a fost foarte fericit s repare la loc pe sold裻el... "("Sold裻elul de juc綖ie"'- Sempronia Filipoi “Basme terapeutice pentru copii 槐 p綖ini” )
Ne na演em 螽tr-un context familial, social, cultural, elemente care ne vor defini povestea proprie de via - mitul personal. 姷 copil綖ie este semnificativ  reacia persoanelor apropiate la dorinele copilului - erou. 姷 funcie de situaie, psihoterapia poate fi un sprijin important 螽 clarificarea acestor reacii care pot determina schimb綖i dramatice 螽 viaa copilului.
Folosirea pove演ilor terapeutice 螽 psihoterapie cuprinde at漮 apecte diagnostice c漮 槐 propriu-zis terapeutice.
Psihoterapeutul poate apela la povestea terapeutic pentru a diagnostica relaiile din sistemul familial al copilului (relaia p綖inte-copil, relaia dintre frai, etc.). Identificarea fiec綖ui membru al familiei cu anumite personaje ofer informaii semnificative at漮 terapeutului, pentru a-槐 structura intervenia, c漮 槐 familiei care 螽cepe un proces de vindecare con演ient. 姷 povestea prezentat mai sus, identificarea copilului cu sold裻elul p綖綼it este relevant pentru 螽elegerea modului 螽 care acesta se simte 螽 relaia cu p綖inii. 姷 etapa de diagnostic se poate observa funcia de oglind a pove演ilor terapeutice: imaginile pe care le declan榷az povestea 螽 ascult綟or sunt 螽c綖cate de semnificaie personal; o poveste terapeutic  este o poveste 螽 care cineva se poate identifica, se reg綼e演e 螽 tr綼綟urile unui personaj, 螽 dramatismul unei situaii de via; aceasta oglinde演e realitatea ascult綟orului 槐 蟊 ofer posibilitatea de a se distana emoional de situaia pe care o tr緅e演e.
Aspectul propriu-zis terapeutic al pove演ilor const 螽 capacitatea acestora de restructurare personal 槐 familial. Copilul, neav滱d bagajul verbal, capacit裻ile de exprimare ale unui adult, folose演e modalit裻i simbolice de a-槐 exprima emoiile 槐 dorinele: expresivitatea corporal, desenul, jocul, povestea. Povestea, prin caracterul imaginar al s綦, este un spaiu securizant pentru copil. Aici el poate da via tuturor fricilor, dorinelor, emoiilor, f綖 teama de a i se 螽t滵pla ceva negativ. Personajul principal este cel care se lupt cu obstacolelor, iar victoria acestuia 蟊 poate da 螽credere copilului 螽 aciunile sale din realitate. Pe p綖ini 蟊 ajut s comunice cu copilul pe propria lui limb, prin simbol 槐 metafor, facilit滱d trecerea de la un limbaj raional la un limbaj afectiv, al imaginarului/al incon演ientului, dep蒪ind astfel rezistenele personale 槐 permi螽d membrilor familiei s reia o cale natural de comunicare p綖inte-copil. 姷 aceast dinamic sunt foarte importante funciile de mediere 槐 de modelare ale pove演ii terapeutice: capacitatea acesteia de a media transferul unor tr綼綟uri 槐 emoii ale ascult綟orului c綟re personaje 槐 de a oferi libertatea g綼irii de soluii noi. 姷 povestea prezentat, sold裻elul 螽truchipa sentimente de abandon, de vinov裻ie, de neputin 螽 a dep蒪i o situaie problematic. 姷 terapie, copilul care tr緅e演e astfel de st綖i afective poate “transfera” mental sold裻elului 槐 sentimente “inadmisibile”: ur, furie fa de cel care “l-a abandonat”, fa de propria persoan pentru neputina sa. Sold裻elul “are voie” s exprime aceste emoii cople槐toare, fapt care declan榷az la  copil un efect cathartic, de eliberare. 姷 acest context copilul este deschis c綟re noi soluii.
Este foarte important ca povestea terapeutic s fie c漮 mai adaptat unei situaii problematice, unei persoane, pentru a avea efectul terapeutic dorit. Psihoterapeutul, 螽 demersul s綦, poate pleca de la basme 槐 personaje preferate ale clientului, pe care le va modela 螽 funcie de particularit裻ile acestuia. De asemenea, este foarte important ca terapeutul s faciliteze transferul semnificaiilor pove演ii din imaginar 螽 real, 螽 situaia cu care clientul se confrunt. De cele mai multe ori acest lucru este posibil 螽 榷dinele ulterioare, c滱d clientul se simte preg綟it s 蹎i asume emoii pe care p滱 atunci le p綼tra 螽 umbra sa. 
Interesant este faptul c pove演ile terapeutice fac parte din viaa noastr de zi cu zi, ne exprim緆 螽 metafore. Avem nevoie de ele indiferent de v漷st. Un r綼puns care s sintetizeze cele prezentate mai sus poate fi fatul c pove演ile terapeutice reprezint o posibilitate de cunoa演ere 槐 de cre演ere personal. Al綟uri de multe altele, ne poate ajuta s devenim eroul propriei viei.

Psiholog clinician Stefania Gubavu
tel: 0744.884.165
e-mail: stefania_gubavu@yahoo.com


Read the English version of this article: Therapeutic Stories for Children
Adauga un comentariu in forumul la cafenea
Comentarii
8 comentarii
  • a spus
    vineri, 24.04.2009
    din povesti invata ei la inceput...asa ca tr sa avem grija ce informatii le dam.. [ ... ]
  • a spus
    mari, 07.04.2009
    Este minunat acest articol!eu sunt o viitoare mamica si vreau sa sa impartasesc ca eu ii citesc [ ... ]
  • a spus
    mari, 24.03.2009
    foarte bun articolul si inspirat .pentru ca intr-adevar ,cam toti credem ca daca ai citit o poveste [ ... ]
  • a spus
    luni, 23.03.2009
    ESTE TERAPEUTIC SI PENTRU PARINTI.TE SIMTI DIN NOU COPIL [ ... ]
  • a spus
    vineri, 20.03.2009
    buna! pentru a ne asigura de efectul terapeutic al povestilor in dezvoltarea copiilor nostri este [ ... ]
  • a spus
    vineri, 20.03.2009
    cred ca si parintii ar trebui sa faca niste cursuri de explicare a povestilor; multi adulti nu-si [ ... ]
  • a spus
    mari, 17.03.2009
    ce ma fac cu fetita mea care luna viitoare face 4 ani? ea prefera povestile pentru copii mai mari si [ ... ]
  • a spus
    mari, 17.03.2009
    Da intr-adevar asa este!!!Povestile au un rol educativ in viata fiecarui copil!! [ ... ]
[ cont nou ]    [ parola mea ]

Tine-ma minte
Contul meu