Ca parinti ne dorim de foarte devreme sa sporovaim cu copilul nostru. Sa-l auzim chemandu-ne: „ma-ma”, „ta-ta”. Nou nascutul va fi curios si atent la zgomotele din jurul sau dar va acorda o atentie deosebita vocii persoanei de referinta, parinte sau ingrijitor. Foarte repede va invata sa faca legatura intre vocea acestuia si ceea ce are el nevoie: hrana, caldura, apropiere. Va asculta tot timpul cu atentie. Reactia entuziasmata la micile sunete facute de bebelus il fac pe acesta sa le repete. Astfel va fi incurajat sa se exprime. Este usor de recunoscut cand bebelusul este activ, gata de joaca si pregatit sa invate dar si cand este obosit si ar prefera sa fie lasat de unul singur. Este bine sa se evite suprastimularea noului nascut. Prin limbajul pasiv copilul mic incepe sa inteleaga ceea ce ii spun altii, iar prin limbajul activ percepe si isi exprima dorintele . Exista si un limbaj interior prin care copilul incepe sa gandeasca fara sa exprime ceea ce ar voi sau ar putea sa comunice altora. In timpul primei jumatati a primului an, abilitatile de comunicare ale bebelusului sunt in cea mai mare parte non-verbale: zambitul, contactul vizual sau intoarcerea in directia unei voci familiare; toate sunt semn ca bebelusul se conecteaza si se pune in relatie cu mediul sau social. Mai tarziu, in primul an, ganguritul incepe comunicarea, asa cum o fac si cuvintele. In cele mai multe cazuri, vocabularul bebelusului continua sa se imbogateasca in salturi mai mari sau mai mici pe masura ce el inainteaza in al doilea an de viata. Din nou, insa, cea mai importanta este abilitatea sa de a folosi limbajul pentru a comunica si a se pune in relatie cu societatea in care se afla. Un copil care are un vocabular limitat la sfarsitul celui de-al doilea an, dar este capabil sa isi comunice nevoile prin gesturi, sa arate in carti spre obiectele numite de adult si sa urmeze indicatii simple, cel mai probabil ca nu are o intarziere semnificativa in dezvoltare, dar are totusi o mica intarziere.

10-11 luni
Cateodata exista comenzi simple de tipul:”Pune aia jos” Pare sa inteleaga intrebari simple ca: „Unde este mingea?” Raspunde la muzica ritmica prin miscari ale mainii si corpului in acelasi ritm. Lalalizeaza (exerseaza serii indelungate de silabe: „bababa…”, „papapa…”, „tatata”, ”bububu”) in timp ce se joaca singur. Initiaza jocuri de gesturi si cuvinte cum ar fi: „cucu-bau”. Incearca sa imite, cateodata, cuvinte.

11-12 luni
Demonstreaza intelegerea mai multor intrebari prin raspunsuri cu gesture adecvate.
Pe o perioada de cateva minute se poate concentra pe mai multe propozitii adresate lui. „Vorbeste” adultilor si jucariilor in siruri lungi de silabe. Demonstreaza intelegerea unor comenzi verbale executand gesturile adecvate, ex.”Fa pa!”

12-14 luni
In fiecare saptamana pare sa inteleaga cuvinte noi. Pare sa inteleaga dispozitia psihologica a majoritatii adultilor care ii vorbesc. Mentine 1-2 minute interesul pentru imaginile pe care i le arata adultul. Foloseste 5 sau mai multe cuvinte in mod constant. Incearca sa obtina obiectele dorite, indicandu-le cu mana si folosind in acelasi timp emisii vocale. Cateodata in jargonofazie apar cuvinte cu sens (jargonofazie = vorbirea proprie, sunete pe care le scoate copilul).

14-16 luni
Demonstreaza intelegerea unor comenzi selectand si aducand la cerere un obiect familiar, aflat in alta camera. Recunoaste si identifica mai multe obiecte sau imagini ale acestora cand sunt denumite. Foloseste in mod frecvent 7 sau mai multe cuvinte si adecvate situatiei sau obiectului. Apar mai frecvent in vorbire consoanele „t, d, n, h”. Recunoaste in mod clar numele diferitelor parti ale corpului (par, gura, urechi, maini.) Cea mai mare parte a comunicarii este realizata prin folosirea alaturi de gesturi a unor cuvinte inteligibile.

16-18 luni
Intelege intrebari simple si executa comenzi din doua secvente consecutive. Isi aminteste si acorda semnificatia adecvata unor cuvinte grupate pe categorii (jucarii, imbracaminte, alimente, animale). Identifica la cerere 2 sau mai multe obiecte dintr-un grup de 4 obiecte familiare. Foloseste mai mult cuvinte decat gesturi pentru a-si exprima nevoile si dorintele.Incepe sa repete cuvinte auzite in conversatia adultilor. Demonstreaza o crestere continua si gradata a vocabularului activ.

18-20 luni
Indica mai multe parti ale schemei corporale si diferite obiecte de imbracaminte, la cererea verbala a adultilor. Demonstreaza intelegere prin raspunsuri adecvate la comenzi ca: „stai jos, vino aici, opreste-te” Intelege si demonstreaza difererentierea intre pronumele personale folosite in expresii ca:”da-mi mie, da-i lui/ei”. Imita propozitii formate din 2-3 cuvinte. In joc imita onomatopee (motoare, animale, etc.). Are un vocabular activ de cel putin 10 -20 cuvinte. 20-22 luni Executa o serie de 2-3 comenzi simple dar legate ca sens. Recunoaste tot mai multe cuvinte noi si le intelege sensul. Recunoaste si identifica aproape toate obiectele comune, sau imaginile lor. Incepe sa combine cuvinte in propozitii simple („Merg pa-pa. Vine tata”). Incearca sa „povesteasca” despre experientele zilnice, intr-o combinatie de jargonofazie si cuvinte inteligibile.

22-24 luni
Alege la cerere un obiect dintr-un grup de 5 sau mai multe lucruri diferite. Cateodata foloseste propozitii de 3 cuvinte („Joc cu cuburile, Baiatul pleaca pa, Baiatul face nani”). Intelege majoritatea propozitiilor dezvoltate si frazelor („Cand mergem la plimbare iti cumpar o inghetata”). Se refera la sine folosind numele propriu sau pronumele personal la persoana aIIIa singular. Incepe sa foloseasca cateva pronume dar face erori de sintaxa.

24-27 luni
Demonstreaza intelegerea unor verbe ilustrate grafic, cum ar fi alegerea corecta a unei imagini care arata ca o persoana mananca. Arata parti mai mici din schema corporala (barbia, umarul, sprancenele), la cererea adultilor. Recunoaste si identifica persoane indicate prin diferite grade de rudenie (bunica, bunicul, fratele, sora, etc). Foloseste in mod frecvent propozitii cu 2-3 cuvinte. Foloseste in mod frecvent si correct pronumele personale (eu, tu el, mie, etc) Formuleaza cereri si ajutor pentru nevoi personale (spalatul mainilor, dusul la toaleta)Incepe sa puna intrebaride tipul: „Ce este asta?, Cine vine?”

27-30 luni
Demonstreaza intelegerea obiectelor definite prin functia sa, identifica „cu ce mancam, cu ce ne imbracam” dintr-o serie de 6 imagini de obiecte. Numeste corect cel putin o culoare. Se refera la lucruri care nu sunt „aici/acolo” si la evenimente care nu se intampla”acum/atunci”.Se refera la sine mai degraba folosind pronumele „eu” decat numele propriu.

30-33 luni
Demonstreaza intelegerea majoritatii verbelor uzuale. Isi spune sexul cand e intrebat: „Esti fata sau baiat?” Numeste si vorbeste despre ceea ce a desenat, cand este intrebat. Intelege fraze lungi si complexe. Demonstreaza intelegerea majoritatii adjectivelor comune. Cand este intrebat isi da primul si cel de al doilea nume.

33-36 luni
Dovedeste interes pentru explicatiile privind „de ce” si „cum” functioneaza lucrurile. Executa o comanda formata din 3 secvente simple legate. Demonstreaza intelegerea prepozitiilor: „sub, in fata, in spate”. In mod regulat relateaza experiente din trecutul apropiat (ce s-a intamplat in timp ce a fost plecat la plimbare). Foloseste in mod corect formele verbale in relatarea despre ceea ce vede in imagini. Foloseste substantive la plural in mod corect. Vocabularul sau are 250-1100 de cuvinte. Uneori se balbaie din dorinta de a spune prea multe, cat mai multe. Apar intrebari referitoare la timp: „Cand vine tata?” Foloseste forme corecte de pronume, prepozitii, articole, conjunctii.

(conform scalei Bzoch-Kenneth-League)