Jocul este viata copilului; necesitatea zilnica a acestuia este prezenta inca din monentul nasterii. Reprezinta primul stadiu de invatare si de activitate creatoare. Copilul se dezvolta prin joc, dobandeste capacitati si experienta noi; isi cultiva spiritul de observatie, memoria, fantezia si gandirea.

De aceea, jocul trebuie sa fie considerat si principala activitate cu rol in dezvoltarea si educarea copilului. Jocul are o mare valoare instructiva. Stiinta moderna recunoaste ca jocul este principala nevoie a copilului. El este important pentru buna dezvoltare a copilului, pentru relaxarea, echilibrul si bucuria lui.
 
Necesitatile copilului satisfacute prin joc

Necesitatea de a crea

Creatia incepe din stadiul simplei observatii a obiectului si ia sfarsit o data cu exprimarea conceptiei pe care si-o formeaza copilul despre lumea din jurul sau. Aceasta conceptie este exprimata prin reconstruirea sau copierea de obiecte, care de multe ori pot fi cu greu recunoscute in desenele sau in alte creatii ale copilului. Pe masura ce creste si abilitatile sale se dezvolta, copilul este in masura sa se exprimecu mai multa exactitate.

Necesitatea de miscare

Mobilitatea copilului, controlul miscarilor sale, reprezinta factorul de baza pentru dezvoltarea sa corecta si completa. Prin joc, micutul invata sa-si foloseasca mainile si corpul si sa comunice mai bine cu mediul.

Necesitatea de a fi acceptat si de a-i fi recunoscute meritele.

Formarea corecta a personalitatii copilului este legata si de necesitatea acestuia de a-si propune obiective si de a le indeplini cu succes. Are nevoie de acceptare pentru tot ceea ce face, chiar si pentru acele lucruri care nu-i entuziasmeaza pe parinti. Pentru a se dezvolta corect, copilul are nevoie sa-i fie recunoscute meritele. De aceea, aratati-i ca ii apreciati fiecare incercare creatoare.

Necesitatatea de a distruge

De obicei, necesitatatea copilului de  a strica nu este inteleasa si, din acest motiv, nu este privita de parinti cu multa simpatie.

Tendinta copilului de a sparge si de a distruge jucariile exprima deseori spiritul sau de cercetare. Copiii sunt foarte dornici sa afle, nu numai identitatea obiectelor pe care le au in mana, dar si cum sau din ce sunt facute acestea. Jucariile de construit si de asamblat pot satisface aceasta tendinta pe deplin justificata a copilului, si sunt o masura practica si economica.

Vreau jucaria asta!

Fiecare sugar are o personalitate proprie, o unicitate a sa, reactioneaza in felul sau, special si personal, la jucarii si provocari. Criteriul esential in alegerea jucariilor este cunoasterea copilului si a preferintelor sale.
Specialistii si oamenii de stiinta sunt de acord ca nu jucariile scumpe si elaborate sunt cele care au cea mai mare valoare pedagocica. O jucarie simpla, al carei pret este de obicei scazut, ca si o jucarie confectionata de dumneavoastra, poate stimula la fel de mult fantezia copilului.

Evitati jucariile care nu sunt potrivite pentru varsta copilului, ca si cele care il indeamna la distrugere, si mai ales jucariile razboinice.

Nu cumparati jucarii lucrate neglijent  sau din materiale periculoase pentru copil! Este posibil ca acestea sa nu corespunda legislatiei europene in vigoare si sa fie primejdioase (toate jucariile controlate calitativ poarta emblema CE).

Inaintea implinirii varstei de un an, de o importante deosebita pentru copil sunt libertatea de miscare, curiozitatea acestuia de a cunoaste si de  a cerceta spatiul care il inconjoara cu propriile sale „instrumente”: maini, picioare si gura pentru incercarea gusturilor. Diferitele obiecte, jucariile, adeseori, sunt neglijate sau se afla pe un loc secundar fata de partile propriului corp.

  • Lasati copilul sa aleaga din diversitatea de jucarii pe care le are si sa se joace cu aceea care il atrage mai mult!