Evaluare finala

La varsta de 3 ani, observi ca viteza de crestere staturo-ponderala este din ce in ce mailenta.

Valorile medii ale greutatii si inaltimii la varsta de 3 ani sunt: 13,5-14 kg si 92 cm.

Dezvoltarea sistemului osos se caracterizeaza prin crestereaoaselor pe seama cartilagiilor de crestere si prin aparitia de noipuncte de osificare.

De asemenea, se dezvolta intr-un progres evident,sistemul muscular. Acesta ii permite copilului tau sa desfasoare ointensa activitate de miscare.

Sfarsitul perioadei de copil mic (1-3 ani), coincide si cu incheierea primei eruptii dentare, respectiv dentitia temporara.
 
Progresele dezvoltarii psiho-intelectuale se caracterizeaza prin cresterea, intr-un ritm activ, a proceselor de cunoastere, consecinta a curiozitatii copilului tau; a capacitatii de intelegere; a acumularilor de observatii si experiente; a posibilitatilor de comunicare.

Spiritul de imitatie este intens dezvoltat, iar copilul tau se amuzateribil interpretand diferite roluri, imbracand „hainele” celor pe careii cunoaste.

Un rol deosebit de important in dezvoltarea psihica a copilului il ocupa jocul cu reguli si in colectiv, care contribuie la insusirea cunostintelor, la dezvoltarea gandirii.

De asemenea, are loc o importanta dezvoltare a imaginatiei sale. Copilul vorbeste mult, inventeaza, fabuleaza, scorneste situatii si povesti incredibile. Cu greu poate fi diferentiat realul de ireal.

Sfatul specialistului:

“La 3 ani, fantezia vie a copiluluiil ajuta sa exploreze si sa inteleaga o gama larga de emotii, de ladragoste si dependenta, la suparare si frica. Copilul atribuie calitatide fiinte vii si emotii obiectelor din jur: jucariilor, pernei,florilor, copacilor etc. Copilul vorbeste cu scaunul si crede casoarele rasare ca sa-l trezeasca pe el; are prieteni imaginari, desprecare povesteste si pe care ti-i prezinta. Uneori vine de la gradinita,considerandu-se Superman, iar alteori plange pentru un pui de prepelitacu aripa rupta, care ingana “Nu ma lasati!”…Fantezia copilului nutrebuie descurajata, deoarece este normala si duce la dezvoltareaemotionala a copilului. Alatura-te, uneori, copilului in jocurile salefanteziste: il ajuti astfel sa-si exprime emotiile si sa-si rezolveproblemele emotionale. Cand isi trimite ursuletul la gradinita, copilulpoate descrie ceea ce simte el acolo. Nu incerca sa-i controleziimaginatia, ci lasa copilul sa domine jocul. Arata-i ca esti mandru decreatiile si independenta sa; asculta ceea ce iti spune si arata-i caparerea lui e importanta. Ori de cate ori este posibil, lasa-l saaleaga de-a ce sa va jucati impreuna sau cu ce sa se imbrace; alegerilenu trebuie sa fie nelimitate, pentru a-i fi mai usor sa decida. Astfelinvata sa ia decizii.”(dr. M. Gh. Ciobanu, autorul cartii “Copilul nostru”, Ed. Medicala Buc. si Ed. Accent Print, Suceava)

Treptat, s-au dezvoltat si continua sa se dezvolte si gandirea, si intuitia copilului tau. Acesteacresc pe baza observatiilor si experientelor traite, cu care incepe saia contact.

Observi acum ca gandirea copilului tau se exteriorizeaza printr-o judecata simpla si coerenta.

Memoria devine foarte receptiva, cu o capacitate mare de acumulare rapida, iar limbajul se dezvolta intr-un ritm alert. Poate ca n-ai stiut ca la aceasta varsta, memoria copilului tau se dezvolta intr-un ritm mai rapid decat gandirea sa.

Copilul tau intra acum in perioada prescolara (3-7 ani), perioada gandirii intense si a dezvoltarii sociale.
Afla mai multe despre aceasta perioada pe www.ghidul-parintilor.ro

In imagine: Ciuculescu Alexandra Cristina