Copilul mic are nevoie de ingrijirea si sprijinul adultilor. Toate nevoile copilului se satisfac intr-o simultaneitate, ierarhizare si omiterea unei nevoi destructureaza si deturneaza dezvoltarea adecvata.

Primii trei ani de viata sunt definitorii pentru existenta ulterioara a individului. Ingrijirea copilului se realizeaza in sensul obtinerii increderii in sine si evolueaza i relatia cu adultul. Cele mai intense emotii, sentimente se traiesc in acest interval de timp, cand instrumentele si abilitatile copilului de a le face fata nu sunt inca conformate. Brazelton afirma ca se consolideaza personalitatea copilului in masura in care invata despre lumea din jur explorand, comunicand si dezvoltandu-si astfel respectul fata de altii si de sine, asumarea riscului in cunoastere, intentionalitate sincontrolul de sine.

Principiile dezvoltarii

  1. Copilul mic are nevoie sa fie respectat
    In evolutia cresterii si dezvoltarii, copiii cunosc lumea prin simturile si corpul lor. Explorari repetate a mediului ambient, integrarea informatiilor se face in timp, respectul fata de copil se obiectiveaza in timpul care se acorda fiecarui copil pentru a integra texturi, gusturi mirosuri, sunete si a-si construi repere. Repere pe care se structureaza sensul individului ca existenta.
  2. Dezvoltarea este unitara
    Orice act al copilului inglobeaza cunoastere, adaptare la situatie, comunicare, emotie, reactie motorie. Ariile de dezvoltare sunt instrumente didactice si nu desfasurari reale. Ex: Cand copilul face „Pa”! miscare, coordonare, imitare-cognitiva, emotional-social
  3. Schimbarile consecutive dezvoltarii sunt complexe si pot sa fie dificil de observat sau inobservabile.
    Este intelept sa verific din timp si cu timp evolutia copilului.
  4. Dezvoltarea este reciproca,schimbarile dintr-un mdomeniu influenteaza si pe celelalte
    O achizitie motorie duce la acumulari cognitive si insotite de trairi ce pot consoida achizitia sau bloca. Vezi exemplul mobilizarii primii pasi  accesul la un spatiu larg cu elemente noi, riscuri noi, descoperiri neintalnite pana atunci in interactiune cu mediu.
  5. Variatia este un criteriu al dezvoltarii
    Unii copii  merg mai devreme si comunica verbal mai apoi, si invers. Dezvoltarea este un proces individual.
  6. Dezvoltarea este un proces dinamic care alterneaza
    Achizitiile dintr-un anumt interval necesita un timp de organizare. Durata de organizare si structurare se face prin unele regresii care conduc la dezechilibre tranzitorii. Identificarea persoanelor cunoscute de cele straine care se manifesta prin anxietate la necunoscut. (Varsta maximei anxietati descrisa de R.Spitz la 8 luni), este un exemplu remarcabil.
  7. Dezvoltarea se realizeaza cu precadere in context social
    Interactiunea copilului cu adultul care-I acorda ingrijiri se incheaga in relatia de Atasament. John Bowlby descrie relatia de atasament si procesualitatee acesteia ca si separarea ce ar putea fi considerat procesul invers, acestea sunt reciproce si al doilea nu se poate realiza fara primul. Ambele sunt constructive pentru dezvoltarea individuluisi devastatoare in structura psihologica prin lipsa lor. Daca Bowlby descria relatia de atasament ca precadere in « blocul » mama-copil, Colwyn Traverthen si Martin Richards descriu realizarea atasamentului in situatia existentei mai multor persoane care acorda ingrijiri copilului, conditionat insa de consecventa si constanta acestor persoane care interactioneaza rutinard, adica emntin acelasi stil de ingrijire sensibil la reactiile copilului.

Reactiile in familie

  • Atasamentul intial intre copil si parinti .
    Relatiile se cimenteaza sau se distrug in mica copilarie (Bettelheim 1969) Cercetarile in compartimentul de atasament precoce subliniaza importanta experientelor interactive mutuale, reciproce la varstele precoce atat pentru copil cat si pentru mama si o perioada critica pentru stabilirea atasamentului mama-copil a fost demonstrat (Goldberg 1977)
    Cercetari recente in sindromul de esec de crestere, abuz, accidente multiple au sugerat ca aceasta se petrece i contextul esecului in relatia de atasament dintre mama si copil. Agitatia si grija generate in timpul sarcinii serveste la energizarea in perspectiva a mamei si tatalui catre adaptarea spre noul nascut ce va veni. Energia pentru atasamentul fiecarui copil ca individualitate este sustinuta din timpul sarcinii
  • Relatia totala a familiei este complexa
  • Se stie ca relatia de ingrijire a mamei creste potentialitatea operationala intelectuala a copilului, ca o functie numita preadaptiva prin explorari si experiente, printr-o crestere a constientei la necunoscut. Reducerea riscului de intarziere mentala.
    Acestea fac sa para ca este o corelatie directa intre capacitatea cognitiva a copilului si forta atasamentului in termenii capacitatii lor, de a se relationa cu obiecte, de a procesa informatia de ceea ce este in jur sid e a invata
  • Tatal este important ca model de a stapani agresiunile, temerile, fricile si jocul. Este nevoie de a se sti mai mult despr rolul tatalui, bunicilor in dezvoltarea copilului mic.Trebuie tinut cont de rolul in fiecare faza a dezvoltarii copilului, a ponderii lor in structurarea experientelor copilului. Toate aceste relatii formeaza o matrice prin care copilul integreaza ce este in jur.
    Toate cunostintele in detaliu vor sustine cadrul care produce sanatatea dezvoltarii si vor selecta ce este de inlaturat.