Este important sa stii ca fiecare copil are un ritm propriu de dezvoltare, ca nu exista un progres continuu si ca nu toti copiii trec prin toate stadiile de dezvoltare psihomotorie. La examinarea copilului se are in vedere factori constitutionali (copil activ, lenes, intermediar), factori afectivi sau morbizi (obosit, bolnav, etc.).

Sa-ti urmaresti copilul in timp ce creste in viata este o experienta fascinanta, fiecare perioada aduce ceva nou: zambeste, gangureste, ridica capul stand pe burta, se rostogoleste, se taraste, sta in sezut, se ridica, merge, spune silabe.

Daca copilul tau este putin mai incet in atingerea acestor abilitati, nu inseamna ca dezvoltarea lui este afectata. Ingrijoreaza-te numai daca intarzierea este mare, situatie in care trebuie sa consulti medicul.

Reperele pentru aprecierea dezvoltarii psihomotorii la varsta de sugar sunt:

  • La o luna se constata o mobilitate in regiunea bucala (atingerea buzelor declanseaza suptul). Mainile sunt stranse, nu apuca, dar devin active la atingerea lor. Isi ridica capul pentru cateva secunde si il intoarce de pe o parte pe alta. Ridicat in brate devine linistit, tresare la zgomote, urmareste lumina cu privirea.
  • La doua luni ridica pentru cateva secunde capul cand este pus cu fata in sus. Cand este ridicat, tine pentru scurt timp capul in acelasi plan cu corpul. Urmareste pentru scurt timp un obiect in miscare, zambeste, asculta sunetul de la un clopotel sau jucarie.
  • La trei luni isi misca bine membrele; culcat pe abdomen isi ridica capul si trunchiul, sprijinindu-se pe brate, adus in pozitie sezand cade pe spate. Tot la trei luni zambeste la contactul cu persoanele din jurul sau, asculta vocea, gangureste si cerceteaza cu ochii in directia sunetului, isi muta privirea de la un obiect la altul.
  • La patru luni asezat in decubit dorsal isi ridica capul si umerii, capul poate fi tinut drept cand copilul sta sprijinit. Executa miscari de aparare si reactii selective de retragere. Un sugar de 4 luni este docil, raspunde prin zambet la zambetul celor din jur, realizeaza un contact social mai indelungat, intoarce capul la sunet, asculta muzica, agita jucaria, scapa obiectele, trage o hartie de pe fata.
  • La cinci luni tine capul fara sa-i mai cada pe spate, corpul ramane in axul vertical, impinge in picioare cand este tinut de sub axile. Prinde obiectele care i se ofera, urmareste cu privirea obiectele din jur pana ce dispar si asteapta revenirea lor. Se bucura de vederea mancarii, rade tare, zgomotos.
  • La sase luni se ridica sprijinit de incheieturile mainii, sta in sezut, campul sau vizual se mareste si participa mai intens la viata din jurul lui, se intoarce de pe spate pe abdomen si invers, in decubit ventral se sprijina pe coate si pe maini. Gangureste sau bolboroseste, ia un cub de pe masa.
  • La sapte luni se rasuceste de pe fata pe spate, manuieste singur jucariile, bea cu cana, priveste un obiect in cadere, emite sunete.
  • La opt luni incearca sa se tarasca viguros, sta bine in sezut, culcat isi ridica capul, se rostogoleste, isi suporta greutatea, sare activ, intinde mana, strange obiectele mari, trece o jucarie dintr-o mana in alta. Tot la opt luni se priveste in oglinda si se bucura, tipa pentru atragerea atentiei, o prefera pe mama sa unde se simte in siguranta, emite sunete vocale polisilabice.
  • La noua luni se ridica in picioare sustinut, face primii pasi sustinut, executa miscari cerute (da mana, duce mana la buze, etc.). Poate manca singur un biscuit, ajuta si chiar isi tine singur biberonul, duce obiectele la gura, limba fiind folosita pentru explorarea obiectelor din jur. La noua luni sugarul spune: „ma-ma” sau „da-da”.
  • La zece luni merge sprijinit de mana, apuca obiectele digital (cu policele si aratatorul), reactioneaza la pronuntarea numelui, rade cand priveste in oglinda, descopera jucaria ascunsa, incearca sa recupereze obiectul cazut, manipuleaza doua obiecte izbindu-le unul de altul.
  • La unsprezece luni sta singur in picioare cateva minute, apoi se aseaza fara sa se loveasca, isi suge degetul, emite doua cuvinte cu inteles.
  • La un an merge in tarc sau face plimbari prin camera, sustinandu-se de mobile, imita, stie „sa faca pa”, se joaca cu jucariile si chiar cu mingea, emite mai mult de doua cuvinte. Raspunde la comenzi simple, returneaza un obiect sau il retine intentionat.