Cauta:
Tulburarile de dezvoltare la copiii cu deficiente II - pagina 2

Tulburarile de dezvoltare la copiii cu deficiente II

  Autor Psiholog-logoped, Veronica Stancescu Data: 12.07.2006

Tulburarile de dezvoltare la copiii cu deficiente II
  • intre 12 si 18 luni mersul se substituie taratului
  • spre luna a 15-a copilul incepe sa manuiasca paharul, cana, lingura si furculita
  • la 20 de luni mersul devine stabil, copilul incepe chiar sa fuga
  • la doi ani urca scarile
  • in al treilea si al patrulea an de viata, mersul si alergatul sunt perfect controlate, facandu-se mari progrese in echilibru, copilul putand utiliza tricicleta si masinuta cu pedale.
  • pe la 3-4 ani copilul alearga, arunca mingea, sare intr-un picior, se catara, se poate hrani singur, incepe sa se imbrace si sa se dezbrace singur, sa-si incheie nasturii, sa-si insereteze pantofii, sa maca mici servicii in gospodarie.

Stabilindu-se o medie a dezvoltarii motorii si psihomotorii a copilului intre zero si 6 ani, s-a realizat o etapizare care tine seama de stadiile semnificative de dezvoltare, pe perioade, dupa cum urmeaza:

  • intre 0 si 3 luni – stadiul miscarilor neorganizate
  • intre 4 si 6 luni - stadiul miscarilor necordonate
  • intre 7 si 10 luni – stadiul de debut al coordonarii
  • intre 10 si 24 luni – stadiul coordonarii partiale
  • intre 3 si 5 ani – stadiul controlului complet al corpului
  • dupa 6 ani – stadiul maturizarii capacitatii motorii si psihomotorii

In urma observatiilor indelungate asupra dezvoltarii normale a copilului la diferite varste, numerosi psihologi si medici au realizat inventare de dezvoltare amanuntite. Acestea au fost utilizate ulterior, pentru urmarirea nivelului de dezvoltare normala a copilului. Printre cele mai cunoscute asemenea inventare, amintim:

  • Scala Gessel, care este un inventar de dezvoltare destinat examinarii copiilor avand varsta intre 4 saptamani si 5 ani, inventar largit ulterior, pana la 10 ani. Inventarul cuprinde intre 28-46 itemi (diferentierea fiind realizata pe varste) si se refera la comportamentul motor, verbal si de adaptare sociala.
  • Scala Brunet-Lezine, este o adaptare franceza a scarii Gessel, realizata cu scopul depistarii precoce si diagnosticarii deficientei mintale la varste mici. Scala urmareste investigarea a patru domenii:
  1. motor-postural
  2. limbaj
  3. conduita de adaptare fata de obiecte
  4. relatii sociale si personale.

In scopul depistarii abaterilor de la dezvoltarea normala si a organizarii unor programe specifice de educatie, cu scopul diminuarii si anularii handicapurilor, s-au realizat inventare si scale de dezvoltare, teste, grile de evaluare si programe de educare.

Frecventa acestor deficiente este de aproximativ 1 pana la 6 la mie din populatia generala. Oscilatia in plus sau in minus la aceste frecvente poate fi influentata de cauze trecatoare, ca insuficienta stimulare senzoriala, tramele afective, oboseala, abuzul de alcool, cafea si droguri, intoxicatii s.a. Odat cu disparitia acestor cauze dispare sau se favorizeaza disparitia deficitului psihomotor.

Instabilitatea psihomotorie se manifesta printr-un exces (cantitativ) de mobilitate, printr-o irezistibila nevoie de miscare, datorata, mai ales instalarii oboselii. Pana la varsta de 3-4 ani, instabilitatea este de obicei fiziologica, iar daca devine stabila si persista si peste varsta de 7-12 ani ea devine patologica.

Agitatia psihomotorie consta intr-o conduita precipitata, spasmodica, hiperactiva, dar ineficienta, parazitara, impiedicand sau ingreunind finalizarea actiunilor, rezultata din slaba integrare si insuficienta cordonare a functiilor psihomotorii



Read the English version of this article: Growth Disorders in Children with Disabilities II
Adauga un comentariu in forumul la cafenea
Comentarii
1 comentarii
  • a spus
    joi, 14.05.2009
    bun articol la casa omului [ ... ]
[ cont nou ]    [ parola mea ]

Tine-ma minte
Contul meu