Cauta:
Tulburarile de dezvoltare la copiii cu deficiente I

Tulburarile de dezvoltare la copiii cu deficiente I

  Autor Psiholog-logoped, Veronica Stancescu Data: 11.07.2006

Tulburarile de dezvoltare la copiii cu deficiente I

Deficienta reprezinta orice pierdere, orice dereglare de structura sau functie psihologica sau anatomica. Deficienta implica exteriorizarea starii patologice la nivelul unui organ oarecare.

Principalele categorii de deficiente sunt cele intelectuale, psihice, de limbaj si vorbire, auditive, oculare, viscerale, ale aparatului de sustinere, estetice, ale functiilor generale.

In cazul copiilor cu deficiente oculare, diagnosticarea cat mai timpurie si stabilirea unui diagnostic sunt foarte importante pentru evolutia ulterioara a bolii pentru ca permite instituirea timpurie a tratamentului adecvat, a tehnicilor de stimulare vizuala si a masurilor compensator terapeutice. Un alt aspect foarte important este acela ca se pot institui masuri de consiliere si educare psihosociala a familiei.

Pentru stimularea vizuala la varstele mici sunt des folosite:

  • Scara Brunet-Lezine
  • Reperele probelor piagetiene de nastere a inteligentei la copii.
  • Scara etalonata de la 0 la 6 ani de Denise Taylor, care releva diferitele particularitati ale vederii, ale modului de a privi in diferite activitati zilnice, putandu-se transforma in egala masura atat intr-un sistem de evaluare a tulburarilor de vedere cat si intr-un ghid de stimulare precoce a restantelor de vedere ale copilului mic.


Dezvoltarea organizarii perceptiv–vizuale trece prin etape diferite calitativ, care dupa J.Piaget sunt astfel:

A.Perioada senzorio-motorie

  • prima etapa - 0-4 luni
  • a doua etapa - 4/5 - 10/12 luni
  • a treia etapa - 12 luni-2 ani

B.Perioada inteligentei reprezentative

  • prima etapa 2-4 ani
  • a doua etapa 4-7 ani
  • a treia etapa 7/8 ani si mai departe.

Pe masura ce se dezvolta, activitatea perceptiva devine o sursa de transformari si  anticipari de analiza. Educatia vizuala trebuie inceputa de timpuriu chiar si in conditiile vederii normale pentru ca reflexele vizuale devin baza viitoarelor scheme perceptive.

In cazul deficientei vizuale este nevoie de o stimulare vizual-perceptiva organizata.
Copiii cu vederea slaba care sunt tratati ca vazatori, carora li se asigura conditii bune de stimulare vizuala si care sunt incurajati sa foloseasca vederea, isi dezvolta un grad de eficienta vizuala mai inalt decat cei care avand aceeasi acuitate sunt tratati ca fiind orbi.


Dezvoltarea functiei vizuale este progresiva si implicit exercitiile trebuie sa fie adaptate varstei. (Rosemary O–Brien):

  • pentru 0-6 luni: urmarirea cu privirea a unui obiect in miscare
  • pentru 7-10 luni: coordonarea vizual-motorie si manuala
  • pentru 12-18 luni: cautarea cu privirea a obiectelor solicitate
  • pentru 18 luni: recunoasterea elementeor unor obiecte sau imagini, paralel cu formarea schemei corporale.

Particularitatile care pot aparea in dezvoltarea fizica si psihica a deficientilor vizuali sunt conditionate de felul in care organismul lipsit total sau partial de una din modalitatile senzoriale principale se adapteaza mediului de viata. Consecintele secundare negative pot fi prevenite sau combatute printr-o educatie corespunzatoare



Read the English version of this article: Growth Disorders in Children with Disabilities I
Adauga un comentariu in forumul la cafenea
Comentarii
2 comentarii
  • a spus
    sâmbătă, 24.09.2011
    Ceea m-a ajutat sa scap de ochelari intr-un timp record a fost imbunatatirea vederii in mod natural [ ... ]
  • a spus
    miercuri, 29.04.2009
    multumim lui dumnezeu dar david se dezvolta foarte bine . sa fereasca doamne doamne pe toti copii de [ ... ]
[ cont nou ]    [ parola mea ]

Tine-ma minte
Contul meu